Hvis du noen gang er innom Aker Brygge i Oslo, kan du se et ladetårn for øyfergene i Oslofjorden som har havn der. Fartøyene er elektriske, og lader når de ligger til kai. Ladetårnet er levert av Lapwing Engineering.
Teamet på Klepp Stasjon er stolte over arbeidet de fikk være med levere til et så viktig kollektivknutepunkt i hovedstaden.
-Ladetårnet var et klassisk EPC-prosjekt for oss, som betyr en komplett pakke eller «turnkeykontrakt» der vi leverte engineering, procurement og construction, forklarer daglig leder i Lapwing Engineering, Jone Salte.
EPC-oppdrag gjør det mulig for Lapwing Engineering å trekke på hele sin kompetanse, jobbe helhetlig og levere komplette løsninger. Denne gangen i tett samarbeid med fagmiljøet SEAM AS, som jobber for nulltslipp og ren energi i maritim næring.
Salte og Lapwing Engineering syns det var kjekt å få jobbe med SEAM i hele prosessen med EPC, montering, beregning, testing og igangkjøring i Oslo.
-Det er jo veldig artig å få slike jobber. Det var et arkitektfirma i Oslo som utformet ladetårnet som er syv meter høyt og har en tydelig skulpturell form. Inni er det svært teknisk med tung elektronikk, det skal jo raskt kunne lade opp passasjerbåtene som går mellom Aker Brygge og Nesodden, forklarer daglig leder i Lapwing Engineering, Jone Salte.
De ytre dekslene er skreddersøm med aluminium. Utfordringen var å få alle delene til å passe fint sammen på en sømløs måte.
-Vi maskinerte faktisk former i tre som ble brukt til å forme delene manuelt. Alt ble laget i 3D-modeller, forklarer Salte.
Litt av hemmeligheten er at alle delene utenpå ladetårnet er CNC-laget og Lapwing Engineering utviklet et klammersystem slik at alt kan festes rett og fint. Samtidig må dekslene kunne tas av for eventuelt vedlikehold, og enkelt kunne festes igjen etterpå. Selv om det er innerst i Oslofjorden er det også en del vær og vind som ladetårnet skal tåle.
-Det har fungert veldig bra til nå og var en kjekk jobb for oss. Her fikk vi brukt vår kompetanse innen både design, struktur, beregning, montering og andre løsninger slik at ladetårnet kan fungere i mange år. Driftssikkerhet er sentralt, også for bærekraftige løsninger, sier Salte.
Han setter pris på samarbeidet med både arkitekter, SEAM og Boreal.